dziady

Zbigniew Majchrowski. „[Tu rękopis się urywa]”   

Teatr Polski we Wrocławiu: Dziady, reż. Michał Zadara

 

>>> Joanna Targoń. Po premierze   

 

Tadeusz Kornaś. Świerki, maki i posąg Komandora   

Teatr Narodowy w Warszawie: Dziady, reż. Eimuntas Nekrošius

 

frljić

Boris Buden. Performer po teatrze   

 

Balkan Macht Frei. Trzy rozmowy z Oliverem Frljiciem   

 

Nenad Jelesijević. Kompleksowy tragizm zwodniczej wielokulturowości   

Kompleks Ristić, reż. Oliver Frljić

 

Petra Hallmayer. Przynieś mi głowę Franka Castorfa!   

Residenztheater w Monachium: Balkan macht frei, reż. Oliver Frljić

 

sarajewo

Joanna Zielińska. Sztuka przeciw kulom. Działalność kulturalna i teatralna w Sarajewie podczas wojny w Bośni i Hercegowinie (1992­‍-1995)   

 

Teatr wojenny w czasie pokoju. Z Nihadem Kreševljakovićem rozmawia Joanna Zielińska   

 

piłka nożna w prl

Jakub Papuczys. Mistrzostwa świata w piłce nożnej w RFN w 1974 roku a polska „nowoczesność” dekady Gierka   

 

teatr polityczny kantora

Katarzyna Osińska. Kantor – Tatlin – Meyerhold. Konstruktywizm w pierwszej i drugiej awangardzie   

 

Katarzyna Fazan. Kantor redivivus: sztuka jako pole walki   

 

Karolina Czerska. Tadeusz Kantor: w stronę „teatru niewidzialnego”   

 

Zuzanna Berendt. Nowojorskie historie Kantora   

Teatr Polski w Bydgoszczy: Kantor Downtown, realizacja: Jolanta Janiczak, Joanna Krakowska, Magda Mosiewicz, Wiktor Rubin

 

Marta Kufel. Demokracja zapomnianego imienia   

Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie: Niemożliwość obecności, koncepcja: Monika Kozień, Marta Miskowiec

 

repertuar

Olga Katafiasz. Gdzie jest Cezar   

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie: Juliusz Cezar, reż. Barbara Wysocka

 

Katarzyna Waligóra. Siedem tysięcy nut   

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: Schubert. Romantyczna kompozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy, reż. Magda Szpecht

 

Maksymilian Wroniszewski. Na gruzach sensu   

Teatr Wybrzeże w Gdańsku: Fahrenheit 451, reż. Marcin Liber

 

Paweł Schreiber. Gra w granice   

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy: Granice, reż. Bartek Frąckowiak

 

Beata Kustra. Sen o Kalifornii   

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy: Grona gniewu, reż. Paweł Wodziński

 

>>> Piotr Olkusz. Fora ze dwora   

Teatr Studyjny Szkoły Filmowej w Łodzi: Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Anna Augustynowicz

 

Dawid Dudko. Przypadek Daniela B.   

Teatr Studio w Warszawie: Wyznawca, reż. Natalia Korczakowska

 

Piotr Dobrowolski. Matki spalonej ziemi   

Teatr Polski w Poznaniu: Trojanki, reż. Kamila Michalak

 

Patryk Czaplicki. Co diabli nadali   

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie: Każdy dostanie to, w co wierzy, reż. Wiktor Rubin

 

Katarzyna Niedurny. Taka sobie wycieczka   

TR Warszawa: Jezioro, reż. Yana Ross

 

van hove

Tomasz Fryzeł. Szekspirowskie gry o tron   

Toneelgroep Amsterdam: Kings of War,reż. Ivo van Hove

 

>>> Marcin Bogucki. Łaskawość Tytusa a kryzys demokracji   

Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie: Łaskawość Tytusa, reż. Ivo van Hove

 

zagranica

>>> Mateusz Chaberski. De(kon)strukcja wirtualnej gwiazdy   

Festiwal transmediale w Berlinie: Still Be Here

 

Katarzyna Tórz. Rzeczywistości nieustalone   

American Realness w Nowym Jorku

 

Thomas Irmer. Łatwa demistyfikacja budzącej grozę książki   

Rimini Protokoll: Adolf Hitler: Mein Kampf, Tom 1&2, reż. Helgard Haug, Daniel Wetzel

 

Friederike Felbeck. Inna odwaga   

Staatstheater Braunschweig, M(Other) Courage, inscenizacja: Marta Górnicka

 

opera

Stanisław Godlewski. Rysa na ornamencie   

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu: Jenůfa, reż. Alvis Hermanis

 

Natalia Jakubowa. Nasza Lady Makbet z „Seksu w wielkim mieście”    

Opéra de Lyon w koprodukcji z English National Opera: Lady Makbet mceńskiego powiatu, reż. Dmitrij Czerniakow

 

teatr w książkach

Odrywanie się od teatru. Z Magdą Hueckel rozmawia Katarzyna Niedurny   

Magda Hueckel, Hueckel/Teatr, red. Agata Adamiecka­‍-Sitek, Warszawa 2015

 

Joanna Wojnicka. Meyerhold – aktor, ja – inżynier   

Eisenstein o Meyerholdzie, wybór, oprac. i przyp. Władimir Zabrodin, Warszawa 2015

 

>>> Agnieszka Dauksza. Nie wszystko złoto, co się świeci. O nadużywaniu słów na „a”   

Leksykon archiwum afektywnego, kuratorzy Giulia Palladini, Marco Pustianaz, red. Katarzyna Tórz, Gdańsk­‍-Warszawa 2015

p i k s e l