klątwa

>>> Agata Łuksza. Dialogu nie będzie   

Teatr Powszechny w Warszawie: Klątwa, reż. Oliver Frljić

 

Kościół jest w nas. Z Joanną Wichowską rozmawia Marcin Kościelniak   

 

Sonda: Iga Gańczarczyk, Marta Górnicka, Wiktor Rubin, Anna Smolar, Weronika Szczawińska, Katarzyna Szyngiera, Wojtek Ziemilski   

 

teatr krytyczny

Marcin Kościelniak. Niepokalani. Przypis do historii polskiego teatru krytycznego   

 

carmelo bene

Dorota Semenowicz. Wyjść poza formy. Teatr Carmela Benego   

 

Carmelo Bene o teatrze   

 

Gilles Deleuze. O jeden manifest mniej   

 

wojna

Roma Sendyka. Ciało martwe, ciało poruszone, ciało działające   

Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa konstrukcja teatru Wielkiej Wojny

 

Patrycja Cembrzyńska. Pomnik nieznanego żołnierza dezertera. Czas pamięci   

 

schlemmer/kantor

Małgorzata Leyko. Schlemmer: powroty   

 

Michał Kobiałka. Walencje awangardy: o „Maszynie miłości i śmierci” Tadeusza Kantora i o dialektyce przestrzeni   

 

Mark Franko. Czy można zamieszkać w tańcu?   

 

Katarzyna Fazan. Pokazać rytm   

Cricoteka: „Kantor/Schlemmer”

 

repertuar

>>> Ewa Guderian­‍-Czaplińska. Komuna P(a)ryska    

Teatr Polski w Bydgoszczy: Komuna Paryska, reż. Weronika Szczawińska

 

Patryk Czaplicki. Głośniej nad tą traumą   

Teatr Polski w Poznaniu: Hymn do miłości, reż. Marta Górnicka

 

>>> Stanisław Godlewski. Koszmary partycypacji i koszmary bierności   

STUDIO teatr galeria: Come Together, reż. Wojtek Ziemilski

 

Zuzanna Berendt. Wyzwolenia. Kogo? Od czego?   

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie: Wyzwolenie, reż. Radosław Rychcik; STUDIO teatrgaleria w Warszawie: Wyzwolenie, reż. Krzysztof Garbaczewski

 

Justyna Wota. Trzymam za słowo   

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie: Wyspiański wyzwala

 

Katarzyna Niedurny. Jeśli Stalin ma być taki jak ludzie, to czy ludzie powinni być tacy jak Stalin?   

Wrocławski Teatr Lalek: Pomnik, reż. Jiří Havelka

 

>>> Natalia Brajner. Podróż sentymentalna po bezmownej wyspie   

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia w Krakowie, Teatr Stary w Lublinie: Wieloryb The Globe, reż. Eva Rysová

 

>>> Rodzenie słów. Z Martą Ledwoń i Zuzanną Skolias rozmawia Monika Kwaśniewska   

 

festiwale

Katarzyna Lemańska. W poszukiwaniu nowej formy   

Festiwal Dramatu we Wrocławiu

 

Monika Wąsik. Teatr swojego czasu   

Festiwal Szwalnia.DOK w Łodzi

 

Agnieszka Kallaus. „The Underground”: Odpowiedź Grotowskiemu   

Festiwal Źródła Pamięci: Grotowski – Kantor – Szajna w Rzeszowie

 

opera

Tomasz Fryzeł. Lear umiera   

Opéra National de Paris: Lear, reż. Calixto Bieito

 

Marcin Bogucki. Goplana, czyli konserwatywny zwrot w Teatrze Wielkim   

Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie: Goplana, reż. Janusz Wiśniewski

 

zagranica

Thomas Irmer. Koniec świata na nieczynnym przystanku autobusowym   

Berliner Ensemble w Berlinie i Burgtheater w Wiedniu: Die Unschuldigen, ich und die Unbekannte am Rand der Landstrasse. Ein Schauspiel in vier Jahreszeiten, reż. Claus Peymann

 

Anna R. Burzyńska. Teatr jako (no)escape room   

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Sirenos w Wilnie

 

Katarzyna Tórz. Bezdomne planety   

Hebbel Am Ufer 2 w Berlinie: Minor Planets, reż. Vlatka Horvat

 

teatr w książkach

>>> Joanna Walaszek. Inspirujące ślady   

Andrew Quick, The Wooster Group. Brulion