demokracje

Beata Guczalska. Zdradzeni?   

Piknik Golgota Polska. Sztuka – religia – demokracja, red. Agata Adamiecka­‍-Sitek, Iwona Kurz, Warszawa 2015

 

Monika Kwaśniewska. „Nieprzyzwoite” performanse, wspólnoty „bezwstydu”   

XX Konfrontacje Teatralne w Lublinie

 

Monika Świerkosz. Teatr bez granic?   

POP­‍-UP w Krakowie

 

Paweł Schreiber. Dziura w głowie   

XIV Festiwal Prapremier w Bydgoszczy

 

memory boom

Weronika Szczawińska. „Apocalypsis sine figuris”   

 

posthumanizm

Jacek Wachowski. Doświadczenie posttechnologiczne albo o efekcie Dopplera   

 

Marcin Bogucki. Robot w fabryce uczuć   

Komische Oper w Berlinie: My Square Lady. Von Menschen und Maschinen, reż. Gob Squad

 

Aleksandra Spilkowska. Co skrywa płaszcz Arlekina?   

 

Katarzyna Nowaczyk­‍-Basińska. Nieśmiertelność – nowy perfromans kulturowy?   

 

brecht a nauka

Małgorzata Sugiera. Nie na ludzką miarę   

 

Lukas Mairhofer. „Gracze tacy jak my”. O figurze gracza w Kaukaskim kole kredowym   

 

archiwum

Katarzyna Waligóra. Magazynowanie pamięci   

 

Katarzyna Niedurny. Fotografia teatralna – podróż między archiwami   

 

Dorota Jarząbek­‍-Wasyl. Głośne czytanie. Próba stolikowa w XIX­‍-wiecznym teatrze   

 

repertuar

Agata Łuksza. Krzyczcie! Krzyczymy!   

Teatr Powszechny w Warszawie: Krzyczcie, Chiny!, reż. Paweł Łysak

 

>>> Paweł Schreiber. Przewietrzyć, pozamiatać, wyszorować   

Stary Teatr w Krakowie: Wróg ludu, reż. Jan Klata

 

>>> Katarzyna Lemańska. Kobieta, proszę nie dotykać, bo się rozsypie na drobne kawałki   

Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach: Hrabina Batory, reż. Wiktor Rubin

 

Piotr Olkusz. Topografia wspomnień   

Teatr Pinokio w Łodzi: Wołanie miasta, reż. Karolina Maciejaszek

 

Zuzanna Berendt. Salon odrzuconych   

Łukasz Chotkowski, Magda Hueckel, Tomasz Śliwiński, Stefan Węgłowski: Arystokraci

 

Maria Bałus. Mniejszość w większości czy większość w mniejszości?   

Teatr Żydowski w Warszawie: Aktorzy żydowscy, reż. Anna Smolar

 

Beata Kustra. Grażyna wchodzi do gry   

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Grażyna, reż. Radosław Rychcik

 

Aleksandra Haduła. Blady finisaż   

Teatr Śląski w Katowicach: Western, reż. Robert Talarczyk

 

opera

Tomasz Fryzeł. Słowo, którego brakuje   

Opéra national de Paris, Opéra Bastille: Mojżesz i Aron, reż. Romeo Castellucci

 

Marcin Bogucki. Wycieczka antropologiczna   

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu: Halka, reż. Paweł Passini

 

>>> Kazimierz Bardzik. Do wzlotu trzeba upaść, czyli gra o czasie   

Malta Festival w Poznaniu: Czarodziejska góra, reż. Andrzej Chyra

 

taniec

Karolina Wycisk. Stawanie się maszyną?   

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka: Balet koparyczny, choreogr. Iza Szostak i Paweł Sakowicz

 

Teresa Fazan. Zwierzę ludzkie, które tańczy   

14. Międzynarodowy Festiwal Ciało/Umysł w Warszawie

 

>>> Stanisław Godlewski. Zwierzę, zwierzęcość, zoo   

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu: Z perspektywy żaby

 

zagranica

Anna R. Burzyńska. „Prawdopodobnie się we własnym szaleństwie przeliczyłem”   

Festiwal Sirenos w Wilnie

 

Anna Bajek. Pusta obecność   

Ruhrtriennale, Solistenensemble Kaleidoskop: Orfeusz. Według Claudia Monteverdiego. Ćwiczenie z umierania, reż. Susanne Kennedy

 

Thomas Irmer. Małgosia sprząta oddział ratunkowy   

Staatsschauspiel w Dreźnie: Faust 1, reż.: Linus Tunström

 

festiwale

Olga Katafiasz. Ciała i obrazy   

VIII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog – Wrocław

 

Zbigniew Taranienko. Gardzienicki Festiwal Teatrów Błądzących   

V Międzynarodowy Festiwal Teatrów Błądzących w Gardzienicach

 

Joanna Braun. Poza horyzont!   

X Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka też człowiek”

 

teatr w książkach

>>> Piotr Dobrowolski. chaos improwizacji // teatr niekonsekwencji   

Tim Etchells, Tak jakby nic się nie wydarzyło. Teatr Forced Entertainment, red. Katarzyna Tórz, Kraków 2015

p i k s e l