1968/PRL/TEATR

Iwona Kurz. Między chrztem a samospaleniem. „Teatra polskie”
drugiej połowy lat sześćdziesiątych   

 

Grzegorz Niziołek. Krajobraz po wstręcie. Los metafory   

 

Małgorzata Dziewulska. Łzy rzeczy. Co wiemy o muzyce w „Dziadach” Dejmka   

 

Agata Adamiecka-Sitek. Dzieje grzechu. „Nie-Boska komedia”, Żydzi
i doświadczenie estetyczne   

 

1968/PRL/WAJDA

Marta Bryś. Brak i nadobecność. O obrazie polskiego doświadczenia Marca ’68
w filmach Andrzeja Wajdy   

 

Monika Kwaśniewska. …i inni. Homoerotyzm i sentymentalizm jako figury społecznego nieposłuszeństwa w filmie „Piłat i inni” Andrzeja Wajdy   

 

FORCED ENTERTAiNMENT

Katarzyna Tórz. Sztuka, która przerywa sen. Porządek i ruiny świata
w teatrze Forced Entertainment   

 

>>> Maszyna produkująca niepewność. Z Timem Etchellsem rozmawia Katarzyna Tórz   

 

Tim Etchells. Wyspa, cela więzienna, łóżko hotelowe, ziemia niczyja. Parę myśli
na temat „Quizoola! 24”   

 

Annemarie Matzke. Performing Games. Jak zostać performerem Forced Entertainment –
siedem hipotez   

 

TANIEC

Mateusz Szymanówka. Ruchy na marginesie   

Polska Platforma Tańca w Lublinie

 

LABORATORIUM

Małgorzata Sugiera. Teatr oświeconych jako laboratorium nowej rzeczywistości   

 

SZTUKA I WŁADZA

Katarzyna Osińska. Od dzieła do działania, czyli historia performansu w Rosji   

 

Dorota Jarecka. Na trzy takty   

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi: „Awangarda i socrealizm”

 

Patrycja Cembrzyńska. Żywy ornament – nieobecna wspólnota (rekonfiguracja)   

 

REPERTUAR

>>> Olga Katafiasz. Zabawy w otchłani   

Teatr Polski we Wrocławiu: Burza, reż. Krzysztof Garbaczewski

 

Katarzyna Lemańska. Niewidoczne radio   

Wrocławski Teatr Współczesny: Niewidzialny chłopiec, reż. Weronika Szczawińska

 

Piotr Dobrowolski. Między innymi   

Teatr Polski w Poznaniu: Granica, reż. Szymon Kaczmarek

 

>>> Pola Sobaś-Mikołajczyk. Jednak Medea czasów Youtube   

Salon iKSV w Istambule i Teatr Powszechny w Warszawie: AALST, reż. Radosław Rychcik

 

Agata Chałupnik. Fredro. Nikt go nie zna   

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, „Fredro. Nikt mnie nie zna”

 

Katarzyna Lemańska. Nieco absurdalna lekcja moralności   

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu: Diabełek Pawełek, reż. Mikołaj Mikołajczyk

 

Karolina Leszczyńska. Przepis na wojnę w proszku   

Teatr Powszechny w Warszawie: Wojna i pokój, reż. Marcin Liber

 

Katarzyna Niedurny. Przekształcona pamięć Pakuły   

Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach: Lordy. Lord Kantor / Lord Milord / Lord Herling, reż. Eva Rysová, Mateusz Pakuła

 

Natalia Brajner. Słowacki. Remiks   

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią, reż. Wojciech Faruga

 

Rafał Kołsut. „I poznasz, że ja jestem Pan”   

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatr Imka w Warszawie: Klątwa. Odcinki z czasu beznadziei, reż. Monika Strzępka

 

ZAGRANICA

>>> Friederike Felbeck. Brzydka matka   

Düsseldorfer Schauspielhaus: Szczury, reż. Volker Lösch

 

Klaudia Laś. Wojna kompleksowa   

Volksbühne am Rosa-Luxemburg Platz w Berlinie: Kaputt, reż. Frank Castorf

 

Thomas Irmer. Wybudzić się z koszmarów   

Theater Oberhausen: Przemiana, reż. Andrij Żołdak

 

Karolina Wycisk. The Judy Garland Show   

Raimund Hoghe Hoghe & Schulte GbR (Düsseldorf) i Cie Vento (Paryż): An Evening with Judy, reż. Raimund Hoghe

 

FESTIWALE

141 Joanna Braun. Zapasy ducha z materią   

3. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy Materia Prima w Krakowie

 

TEATR W KSIĄŻKACH

>>> Maria Kobielska. Przede wszystkim – historia   

Krystyna Duniec, Joanna Krakowska: Soc, sex i historia, Warszawa 2014

 

Diana Poskuta-Włodek. Wiercińscy – dokumenty życia z teatrem w tle   

Edmund i Maria Wiercińscy, Korespondencje, tom 1 i 2, red. Marek Piekut, Warszawa 2013

 

Noty o książkach

p i k s e l