wycinka

>>> Katarzyna Waligóra. „Nienawidzę ich, ale mnie wzruszają”   

Teatr Polski we Wrocławiu: Wycinka, reż. Krystian Lupa

 

Już nie aktor. Z Piotrem Skibą rozmawia Anka Herbut   

 

girlsy

Agata Łuksza. Girlsa. Kobiecość i nowoczesność w polskiej rewii międzywojennej   

 

widz

Meike Wagner. Emancypacja w sieci. Widzowie teatralni i „sprawczość” sieci   

 

Mateusz Borowski. „Już nie słuchamy was jako sędziowie, tylko jako uczniowie”. Partycypacja i dziedzictwo Lehrstück   

 

demokracje

Łucja Iwanczewska. „Orzeł robi polskie dzieci”. Szkic o niedorosłej produkcji historii (’89)   

 

Mateusz Chaberski. Przedstawienia site­-specific, gry komputerowe i fuzja pamięci   

 

Katarzyna Nowaczyk. Alfabetyzacja jako szkoła wolności. „Uczenie się przez całe życie”   

 

„Musisz zrobić pierwszy krok, żeby przejść tysiąc kilometrów.” Z Jacopo Fo rozmawia Katarzyna Nowaczyk   

 

Aleksandra Kamińska. „Coraz to nowe pytania”. Aspekty polityczne w najnowszych sztukach Caryl Churchill   

 

meyerhold

Małgorzata Jabłońska. Model do składania   

 

Zasady biomechaniki Wsiewołoda Meyerholda   

 

Wadim Szczerbakow. Kilka uwag o biomechanice   

 

Krótka gra bez słów. Z Aleksiejem Lewińskim rozmawia Wadim Szczerbakow   

 

Małgorzata Jabłońska. Biomechanika – praktyczny słownik techniki   

 

repertuar

>>> Agata Chałupnik. Kiedy łzy nie płaczą   

Nowy Teatr w Warszawie: Apokalipsa, reż. Michał Borczuch

 

Paweł Schreiber. Podręcznik na scenie   

Nowy Teatr w Warszawie: Elementarz, reż. Michał Zadara

 

>>> Monika Kwaśniewska. Teatr, który nie boli   

Stary Teatr w Krakowie: Król Ubu, reż. Jan Klata

 

Karolina Leszczyńska. O co się zabijać?   

Teatr Powszechny w Warszawie: Dzienniki Majdanu, reż. Wojtek Klemm

 

Klaudia Laś. Obiektywizm negatywu   

Teatr Polski w Bydgoszczy: Afryka, reż. Bartek Frąckowiak

 

Karolina Obszyńska. Hard reset   

Wrocławski Teatr Współczesny: Gałgan, reż. Ewelina Marciniak

 

Piotr Dobrowolski. Wszystko na sprzedaż   

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu: Fantazy, reż. Maciej Podstawny

 

festiwale

Jakub Papuczys. Wymyślanie własnych historii   

Wielkopolska: Rewolucje

 

Katarzyna Fazan. Rewolucje, choreografie, procesy i wątpliwości   

39. Krakowskie Reminiscencje Teatralne

 

>>> Joanna Braun. Lalkarstwo. Pojęcie do rozkalibrowania   

IX Międzynarodowy Festiwal „Lalka też człowiek” w Warszawie

 

Anna Bajek. (Od)zyskana kompozycja   

Festiwal Spoiwa Kultury w Szczecinie

 

zagranica

Marta Kacwin. Na Wschodzie bez zmian?   

III Festiwal Młodej Ukraińskiej Reżyserii im. Łesia Kurbasa w Kijowie

 

>>> Teatr mnie nie interesuje! Z Saszką Bramą rozmawia Marta Kacwin   

 

Thomas Irmer. Różne strony historii   

Berliner Theatertreffen

 

Friederike Felbeck. Do What You Can!   

Oblivia: Super B

 

opera

Anna R. Burzyńska. O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy   

Ruhrtriennale: De materie, reż. Heiner Goebbels

 

Marcin Bogucki. Polski Britten   

Teatr Wielki­‍-Opera Narodowa w Warszawie: Kupiec wenecki, reż. Keith Warner

 

tłumacze

Tłumacz w teatrze. Rozmawiają Karolina Bikont, Monika Muskała, Agnieszka Lubomira Piotrowska, Małgorzata Sugiera i Piotr Olkusz   

 

taniec

Katarzyna Lemańska. Mówić to mówić, tańczyć to tańczyć   

Sally Banes, Terpsychora w tenisówkach. Taniec post­-modern, Kraków 2013

 

Julia Hoczyk. Myśli poruszone – gdy teoria spotyka praktykę   

Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Kraków 2013

 

Marta Seredyńska. Sztuka w miejscach pamięci   

La Briqueterie – Centrum Rozwoju Choreografii w Val de Marne, Les Brigittines, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu: Metamorfozy

 

teatr w książkach

Agata Siwiak. Zrozumieć teatr publiczny   

Dragan Klaić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, Warszawa­‍-Lublin 2014

 

Anna R. Burzyńska. Metafizyczny, artystyczny, potrzebny   

Ewa Łubieniewska, Piekielne pomysły i dusza anielska Teatru Witkacego w Zakopanem, Kraków 2013

 

Noty o książkach

p i k s e l