skandale

Katarzyna Waligóra. L’affaire Castellucci   

 

>>> Friederike Felbeck. Anatomia skandalu, albo ile nieprzyzwoitości zostało
na niemieckich scenach
   

 

lyotard

Anna Burzyńska. Filozof w teatrze („energetycznym”)   

 

Jean-François Lyotard. Edyp Żyd   

 

Jean-François Lyotard. Ząb, dłoń   

 

widz

Anna R. Burzyńska. Zasada teatralnej entropii   

 

Weronika Szczawińska, Piotr Wawer jr O widzach, twórcach, badaczach i tym,
co im się widzi   

 

Katarzyna Markham. Jak ze sobą żyjemy. Publiczność Royal Court Theatre   

 

Patrycja Cembrzyńska. Baw się i pracuj – uliczne prowokacje   

 

teatr narodowy

Ágnes Bakk, Eszter Vági. Teatr narodowy i narodowa tożsamość   

 

Agata Łuksza. Teatr narodowy jako europejski fantazmat   

 

Joanna Derkaczew, Michał Lachman. Dubliński Festiwal Teatralny w służbie narodu   

 

forum 1

Dariusz Kosiński. Sceny klęski   

 

warlikowski

Grzegorz Niziołek. Spóźnione posłowie i niewczesna przedmowa   

 

>>> Katarzyna Fazan. Mówiące pasaże zastygłego teatru   

 

forum 2

Marcin Kościelniak. Młodzi niezdolni. Poszerzenie pola kompromitacji   

 

repertuar

Monika Kwaśniewska. Radykalny efekt obcości   

Teatr Polski we Wrocławiu: Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię, reż. Michał Borczuch

 

Małgorzata Dziewulska. Między MPW a MPO. Co się zmieniło w „Kamiennym niebie
zamiast gwiazd”   

Muzeum Powstania Warszawskiego i Nowy Teatr w Warszawie: Kamienne niebo zamiast gwiazd,
reż. Krzysztof Garbaczewski

 

>>> Jakub Papuczys. Swinarskiego branie na klatę   

Stary Teatr w Krakowie: Do Damaszku; Król Edyp, reż. Jana Klata

 

Weronika Łucyk. Czego się bać?   

Teatr Współczesny w Szczecinie: Diabeł, reż. Radosław Rychcik

 

Klaudia Laś. Zamek w stanie otępienia   

Wrocławski Teatr Współczesny: Zamek, reż. Marek Fiedor

 

Piotr Dobrowolski. Biedni chcą do nieba   

Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze: Kazimierz i Karolina, reż. Wojtek Klemm

 

Joanna Tomaszewska. Przesłanie z przyszłości retro   

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: Znikające szkoły, reż. Paweł Świątek

 

Jakub Papuczys. Po co nam dziś patrzeć w kosmos?   

Centrum Sztuki Kontrast, Teatr Polski w Bielsku-Białej, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie: Sferia, reż. Katarzyna Szyngiera

 

Dorota Jarząbek-Wasyl. Takie jest życie. Powiedziała śmierć…   

Teatr Baj w Warszawie: Gęś, śmierć i tulipan, reż. Marcin Jarnuszkiewicz; Teatr Figur w Krakowie: Mglisty Billy, reż. Mateusz Przyłęcki

 

taniec

>>> Mateusz Szymanówka. Nieemocjonalne krajobrazy   

Festiwal Konfrontacje Teatralne w Lublinie

 

Karolina Wycisk. Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są kamery śledzące ruch   

12 Międzynarodowy Festiwal Tańca Ciało/Umysł w Warszawie

 

Magdalena Zamorska. Inżynieria doznań. Kognitywna improwizacja i energentna choreografia Ivara Hagendoorna   

 

festiwale

Anna R. Burzyńska. Gorzka Muzyka   

Ruhrtrienalle w Bochum

 

Olga Katafiasz. Słowo, które zabija   

Krakowskie Reminiscencje Teatralne

 

zagranica

Dorota Krzywicka-Kaindel. Oddychasz smrodem, zimnem i śmiercią…   

Schauspielhaus Graz: Thalerhof, reż. Anna Badora; Schauspielhaus Wien: Princip (ten grób jest mi za mały), reż. Michał Zadara

 

>>> Mateusz Chaberski. Martwa natura z ptakami   

Théâtre Vidy-Lausanne, Théâtre National de la Colline: Perturbation, reż. Krystian Lupa

 

Grzegorz Stępniak. Dorastając na uboczu: opowieści lesby z czwartej klasy   

Highway Performance Space w Santa Monica: Tales of a Fourth Grade Lesbo, reż. Gina Young

 

teatr w książkach

Wojciech Dudzik. Liturgia a teatr. Refleksje na marginesie książki Tadeusza Kornasia   

Tadeusz Kornaś, Schola Teatru Węgajty. Dramat liturgiczny

 

Marta Uszyńska. Antropolog w laboratorium   

Krystyna Duniec, Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna

p i k s e l