zła pamięć

Krystyna Duniec, Joanna Krakowska
nie opłakali ich?   


Grzegorz Niziołek
efekt kiczu. dziedzictwo grotowskiego i swinarskiego w polskim teatrze   


Monika Kwaśniewska
studium nieobecności: ofelia, gertruda i janulka wobec historii,
mitu i polityki w
h. i w ...córce fizdejki jana klaty    

 

przekłady

Pierre Nora
między pamięcią a historią: les lieux de memoire   


Marianne Hirsch
pokolenie postpamięci    

 

forum

Agata Siwiak
„pani bausch, nie jest pani warta ani jednej marki, którą na panią wydajemy!”    

 

lupa

Piotr Olkusz
wykluczeni   

Teatr Vidy-Lausanne w Szwajcarii: Poczekalnia, reż. Krystian Lupa


bez obowiązującej perspektywy   
z Krystianem Lupą rozmawia Piotr Olkusz


Waldemar Wasztyl
nocni graficiarze   

Teatr Polski we Wrocławiu: Poczekalnia.0, reż. Krystian Lupa


Grzegorz Niziołek   
>>> po wycieczce do „oświęcimia”

 

van hove

Paweł Schreiber
krajobraz po imprezie   

Toneelgroep Amsterdam: Rosjanie!, reż. Ivo van Hove


>>> czechow współczesny   
z Ivo van Hove rozmawia Paweł Schreiber


Friederike Felbeck
waszym obowiązkiem jest dostrzegać rzeczywistość    

Müncher Kammerspiele: Ludwig II, reż. Ivo van Hove

 

castorf

Małgorzata Dziewulska
yellow submarine jako pieśń masowa    

Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie: Ten, który mówi „tak”,

ten, który mówi „nie”; Lehrstück, reż. Frank Castorf

 

scenografia

Katarzyna Fazan
pq 2011 – obraz przemiany/przemiana obrazów   

Praskie Quadriennale


scenograf zagląda do okien   
z Janem Pappelbaumem i Ute Müller-Tischler rozmawia Anna R. Burzyńska

 

gardzienice

Tadeusz Kornaś
>>> w taurydzie nad giełczwią   

Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”: Ifigenia w T..., reż. Włodzimierz Staniewski

 

repertuar

Żelisław Żelisławski
trzy spojrzenia w przeszłość   

Teatr Polski w Bydgoszczy: Wielki Gatsby; Muzeum Powstania Warszawskiego: Awantura Warszawska. Waszyngton – Moskwa – Londyn; Teatr Żydowski w Warszawie: 1666, reż. Michał Zadara


Joanna Walaszek
grać teatr    

Stary Teatr w Krakowie: Mewa, reż. Paweł Miśkiewicz


Paweł Schreiber
szarża   

Teatr Polski w Bydgoszczy: Szwoleżerowie, reż. Jan Klata


Monika Kwaśniewska
halo, halo! gdzie jesteśmy w geografii?   

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: W pustyni i w puszczy. Z Sienkiewicza i innych,

reż. Bartosz Frąckowiak


Jakub Papuczys
zmagania z artaudami   

Teatr Studio w Warszawie: Artaud. Sobowtór i jego teatr, reż. Paweł Passini


Ewa Guderian-Czaplińska
>>> [‘hur:a]   

Instytut Teatralny w Warszawie, [‘hu:r kobj+], reż. Marta Górnicka


Agniesza Rataj
w cieniu dojrzewających    

Teatr Dramatyczny w Warszawie: Córeczki, reż. Małgorzata Głuchowska

 

opera

Łukasz Grabuś
łapanie wiatru w sosny   

Sasha Waltz & Guests GmbH, Théâtre Royal de La Monnaie, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg,

Berliner Staatsoper, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie: Matsukaze, reż. Sasha Waltz


Joanna Braun
zaświaty sashy waltz   


Jolanta łada
tannhäuser: między dionizosem a appolinem   

Richard Wagner Festspiele w Bayreuth: Tannhäuser i wartburski turniej śpiewaczy,

reż. Sebastian Baumgarten

 

festiwale

Żelisław Żelisławski
wykluczeni w kulturze ofiar   

maltafestival poznań


Jadwiga Majewska
suma pewników daje niewiadomą. Albo o ryzykownej próbie filozofowania tańcem    

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie


Tobiasz Papuczys
festiwal procesu   

„Making Tomorrow’s Theatre”. Międzynarodowe Spotkania Szkół Teatralnych we Wrocławiu

 

zagranica

Monika Muskała
grenlandia jest wszędzie    

Wiener Festwochen


Friederike Felbeck
te oczy hotentota!   

Theatertreffen w Berlinie


Thomas Irmer
pęd do depresji    

Volksbühne am Rosa-Luxemburg Platz w Berlinie: Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty,

reż. Wojtek Klemm


Magdalena Talar
>>> czuwanie   

La Chartreuse w Villeneuve lez Avignon, Université d’Avignon: Sonda 05#11 – Finnegans Wake – Rupture(s), pomysł i realizacja: Franck Bauchard, Christian Giriat, Emmanuel Guez


Natalia Orkisz
wokół naszego globalnego stołu   

Teatro en el Blanco w Santiago, Diciembre, reż. Guillermo Calderón

 

teatr w książkach

Łucja Iwanczewska
metafora pod kluczem, klucz pod metaforą   

Jarosław Fazan, Od metafory do urojenia. Próba patografii Tadeusza Peipera,

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010


Anna R. Burzyńska
moment anarchii   

Georges Didi-Huberman, Strategie obrazów, Ha!art 2011


Justyna Gajek
fantazmaty    

Łucja Iwanczewska, Samoprezentacje. Sade i Witkacy, Księgarnia Akademicka 2010


Diana Poskuta-Włodek
zelwer (prawdopodobnie) możliwy    

Barbara Osterloff: Aleksander Zelwerowicz, Akademia Teatralna w Warszawie 2011

p i k s e l