lulu

Marcin Kościelniak
>>> piękne formy okrucieństwa

Stary Teatr w Krakowie: Frank Wedekind Lulu, reż. Michał Borczuch


lulu kocha bezgranicznie
Z Martą Ojrzyńską rozmawia Monika Kwaśniewska


Grzegorz Niziołek
w sierocińcu świata

 

wyspiański

Joanna Walaszek
wyspiański w żywych (a nie licznych) przedstawieniach

Festiwal „Wyspiański 2007”, Kraków


Aleksander Fiut
>>> „nam nie zostawił wyspiański pomocy”. gombrowicz i miłosz o wyspiańskim


Grzegorz Niziołek
studium o laertesie

 

opera

Dorota Krzywicka-Kaindel
>>> szczęście niespełnienia

Bayerische Staatsoper w Monachium: Piotr Czajkowski Oniegin, reż. Krzysztof Warlikowski


Agnieszka Sosnowska
metamorfozy medei

Grand Theatre w Luksemburgu: Medea, reż. Sasha Waltz


Paulina Sygulska
second movement: śmierć czy zmartwychwstanie opery?

The Second Movement Covent Garden: The Triple Bill: Jacques Offenbach

Dwóch ślepców, Benjamin Fleischmann/Dymitr Szostakowicz Skrzypce

Rothschilda, Bohuslav Martinu° Łzy noża, reż. Oliver Mears

 

repertuar

Monika Kwaśniewska
„a więc obserwuj, oceniaj i miej swoje zdanie / człowiekiem jesteś...”

TR Warszawa: Szewcy u bram na podstawie Szewców Stanisława Ignacego Witkiewicza, reż. Jan Klata


Olga Katafiasz
>>> nuda, zgaga, dewena

Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu: Witold Gombrowicz Operetka, reż. Michał Zadara


Beata Guczalska
współcześnie, obok tragedii

Stary Teatr w Krakowie: Stanisław Wyspiański Klątwa, reż. Barbara Wysocka; Sędziowie, reż. Maria Spiss


co państwo widzieli ostatnio w teatrze
Marcin Czarnik, Łukasz Czuj, Alicja Helman, Zygmunt Konieczny, Maciej Namysło


plusy i minusy
Anna R. Burzyńska, Anna Herbut, Joanna Jopek, Agata Wołek

 

bauhaus

Anna Nowicka
bauhausbühne: eksperyment teatralny

 

zagranica

Anna R. Burzyńska
nieobecność

Théâtre Vidy-Lausanne: Stifters dinge, reż. Heiner Goebbels; Berliner

Ensemble: Bertold Brecht Opera za trzy grosze, reż. Robert Wilson


Thomas Irmer
czarno-biała krzyżówka

Goethe-Institut w São Paulo w koprodukcji z Serviço Social de Comercio

São Paulo: Nelson Rodrigues Anjo negro, reż. Frank Castorf


Dorota Jarząbek
teatr przeżegnany

Teatr Aleksandryjski w Sankt Petersburgu: Antoni Czechow Mewa, reż. Krystian Lupa

 

dialog-wrocław

Iga Gańczarczyk
wiele hałasu po nic

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog-Wrocław


Beata Guczalska
europejski rachunek sumienia

NTGent: Pedro Calderón de la Barca Życie jest snem, reż. Johan Simons


Tomasz Kireńczuk
dekonstruktywistyczne alibi

Mabou Mines, Nowy Jork: Mabou Mines DOLLhouse na podstawie Domu lalki Henrika Ibsena, reż. Lee Breuer


Weronika Szczawińska
po premierze

 

paradżanow

Joanna Wojnicka
>>> aszuch i radzieccy cenzorzy


Tadeusz Kornaś
śpiewaj! – umrzyj!

 

inny teatr

Katarzyna Dudek
tam, gdzie łokieć spotyka się z kosmosem

 

festiwale

Marta Keil
facelifting

Europejskie Spotkania Teatralne Bliscy Nieznajomi, Poznań


Iga Dzieciuchowicz
wyścig monodramów

Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora

 

kantor

Katarzyna Fazan
gry z komizmem w teatrze śmierci

 

grotowski

Zbigniew Osiński
moje spotkania z grotowskim. notatki z lat 1990-1994

 

teatr w książkach

Adela Karsznia
grotowski nie tylko dla początkujących

James Slowiak i Jairo Cuesta Jerzy Grotowski


Maryla Zielińska
„popocatepetl, popoca...”

Danuta Kuźnicka Obszary zwątpień i nadziei. Inscenizacje Jerzego Grzegorzewskiego 1966–2005;

Elżbieta Morawiec Jerzy Grotowski mistrz światła i wizji;

Zbigniew Taranienko Trzask pękających parawanów. Jerzy Grzegorzewski w Teatrze Studio;

Palę Paryż i wyjeżdżam. Wywiady z Jerzym Grzegorzewskim, red. Ewa Bułhak; „Notatnik Teatralny” 2006 nr 42


Małgorzata Ruda
myśleć za pomocą słów

Erwin Axer Kłopoty młodości kłopoty starości. Felietony teatralne; Z pamięci


noty o książkach

p i k s e l